Cviky na poškodenú chrbticu

Cviky na poškodenú chrbticu
3.9 (77.89%) 19 vote[s]

Cvičenie pomôže zmierniť bolesť v krku, hrudnej časti chrbta alebo dolnej časti a je veľmi dôležité pre vyzdravenie spôsobené herniou disku – poškodenou platničkou. Je veľmi dôležité si najskôr uvedomiť zásadnú vec: aby ste cvičenie vykonávali v súlade s odporúčaniami vášho lekára. Každý bude cviky vykonávať inak a iným spôsobom (myslím hlavne bezpečným spôsobom), pretože každý bude mať inú toleranciu na cviky v dôsledku odlišných príznakov hernie disku. Niektoré cvičenia tak nebude možné vykonávať vôbec alebo iba čiastočne do prahu bolesti. Na začiatok však každý pacient bude pociťovať zvýšenú mieru nepohodlia, čo súvisí so chorobnými zmenami v chrbtici. Nerobte preto cviky, ktoré vám spôsobujú väčšiu bolesť. Cvičenie by malo predovšetkým uvoľňovať ubolené oblasti a zároveň zvyšovať flexibilitu a mobilitu úkonov, pohybov.

 

Pokiaľ trpíte poškodenou platničku v oblasti krčnej, hrudnej, či driekovej časti chrbta, tieto 3 cviky by vám mohli pomôcť – uzdraviť disk:

Fit lopta:

Ako vieme, platnička absorbuje nárazy chrbtice, preto ju precvičíme a posadíme sa na fit loptu tak, že máme s ňou neustále kontakt so svojou zadnou časťou chrbtice (zadkom) a jednoducho sa pomaly húpame hore dole 4 až 5 minút. Týmto spôsobom však neprecvičujeme len poškodenú časť, ale všetkých 27 platničiek tlakom, ktorý vytvárame pohybom na fit lopte. Vaše platničky tak môžu svojou činnosťou vylučovať von škodlivé toxíny a prijímať čerstvé živiny, vodu a kyslík. Toto cvičenie tak pomôže nielen hernii disku, ale aj ktorejkoľvek časti chrbtice a urýchli proces uzdravenia.

Trampolína:

Tu je potrebné si zaobstarať aspoň malú (mini) trampolínu. Princíp cvičenia je podobný ako u fit lopty – precvičovať činnosť platničiek v celej chrbtici. Stojíte na trampolíne a ako keby kráčate na mieste, pričom hýbete rukami ako pri chôdzi a hľadíte dopredu s vypnutou hlavou. Dôležité je tiež, aby ste stáli čo najrovnejšie, nie skrivený alebo prehnutý. Výhodou tohto rehabilitačného cvičenia je, že zlepšuje rovnováhu a pomáha udržiavať chrbticu v prirodzenej polohe = správne držanie tela. Toto cvičenie tak urýchli proces uzdravenia.

Fyzioterapeut:

Posledný bod nie je konkrétne cvičenie, ale skôr odporúčanie zájsť za kvalitným fyzioterapeutom a požiadať ho o ukážku cvikov, ktoré by mohli pomôcť k uvoľneniu tej ktorej časti chrbtice v dôsledku útlaku nervov platničkou. Fyzioterapeut môže ukázať nielen cviky na boľavú chrbticu, ale aj cviky na postihnutú časť tela, ktorá je v dôsledku zlej inervácie postihnutá. Napríklad, ak platnička tlačí na nerv tak silno, že pacienta bolí noha, je vhodné vykonávať cviky nielen na chrbticu, ale aj na posilnenie nohy, či inú príslušnú časť tela. Získate tak pre cviky určitú mieru rutiny a budete ich vykonávať častejšie, čo spôsobí, že získate (zvýšite) pružnosť a pevnosť.

Pozrite si ešte priložený obrázok úkonov a pohybov, ktoré ukazujú ako sa správne pohybovať, zdvíhať závažie, či sedieť alebo ležať a zbytočne nezaťažovať chrbticu…

 

pohyby pre zdravúchrbticu

pohyby pre zdravú chrbticu

Na záver ešte doplnkové odporúčania:

  • Vykonávajte cvičenia každý deň, tak, aby sa to stalo rutinou, v maximálnej možnej miere, nepreťažujte sa však!
  • Neseďte dlhú dobu (zvlášť ak máte problémy s hrudnou a dolnou časťou chrbtice), už teraz sedím pri písaní tohto článku 2 hodiny a nohy mi doslova „horia“…pauza
  • Vykonávajte hore uvedené cvičenia opatrne (nie v akútnej bolesti), zvlášť pokiaľ strácate rovnováhu na trampolíne a hrozí riziko pádu, radšej cvičenie vykonávajte na pevnej zemi pri múre (stene), kde sa máte možnosť kedykoľvek oprieť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.