Strečingové cvičenia na driekovú časť chrbta

Strečingové cvičenia na driekovú časť chrbta
4.3 (86.67%) 12 vote[s]

Strečingové cvičenia účinne pomáhajú proti bolestiam dolnej časti chrbtice.

Ak sú bolesti v driekovej časti veľmi veľké, určite najskôr vyhľadajte lekára a poraďte sa s ním, ktoré cvičenia môžete vykonávať, pretože správnym cvičením umožníte zmierniť príznaky hernie disku a pomáhate urýchliť zotavenie. Platí tu jednoduché pravidlo, že cvičenie, ktoré pomáha inému pacientovi, nemusí nutne pomáhať aj vám, preto sa kladie dôraz na individuálny prístup k pacientovi. Niekto sa cíti lepšie keď stojí, iný keď sedí, iný keď leží – to isté platí pri výbere strečingových cvikov.

 

Je tu niekoľko tipov ako uľaviť dolnej časti chrbta:

 

Preťahovanie chrbta – tzv. mačka

Jednoduchý strečingový cvik, ktorý sa nápadne podobá domácemu zvieratku, keď sa naťahuje, zvlášť po spaní. V „mačacej“ polohe na štyroch – dlane a kolená na zemi sa pokúšate ohýbať chrbát smerom k zemi, kedy súčasne dvíhate hlavu hore a naopak k stropu, kedy hlavu zase priťahujete smerom dole, k hrudníku. Toto pomaly opakujte 5 – 10 krát, vždy iba do prahu bolesti, nevykonávajte cvik, ak je to veľmi bolestivé.

 

Preťahovanie chrbta – tzv. kobra

Ľahnite si na brucho, nohy sú pri sebe. Ruky sú pokrčené v lakťoch pri tele tak, že spodná časť dlaní je na podložke pod prsnými svalmi. Zodvihnite hlavu a hrudník čo najvyššie. V danej pozícii vydržte 10- 30 sekúnd, bedrá sú pevne na podložke. Nezabúdajte na pravidelné dýchanie.

 

Uvoľňovanie priškripnutého sedacieho nervu

Sedací nerv je najväčší v našom tele a tiahne sa od bedrovej chrbtice smerom až pätám oboch nôh. Je zároveň najčastejšie zasiahnutý nerv, ktorý trpí v dôsledku hernie disku – vyskočenej platničke. Mám tu dva jednoduché cviky na uvoľnenie utlačovaného sedacieho nervu (ischias). Pri prvom sedíte na pevnej stoličke opretý o operadlo tak, aby sa jednalo o správne držanie tela. Nohy ohnuté v kolene (od kolien nižšie) postupne dvíhate až do polohy, kde cítite bolesť, potom pomaly uvoľníte a spustíte nohy naspäť na zem. Opakujeme 5 krát za deň po 15 opakovaniach. Pri druhom ležíte na zemi alebo posteli tak, že máte nohy ohnuté v pravom uhle k telu, ruky položené vedľa tela ako keby priamo pod kolenami. Následne pomaly ohýname nohy smerom hore a dole až do polohy kedy cítime bolesť, toto opakujeme 5 krát za deň po 15 opakovaniach.

 

Táto kapitola sa bude postupne dopĺňať…

 

Čo je ale podstatné uvedomiť si, je to, že preťahovanie, precvičovanie, strečing, joga a podobné aktivity majú za úlohu uvoľniť bolesť a nie ju zvyšovať nesprávnym cvičením alebo ešte väčším zaťažovaním dolnej časti chrbtice, čo vedie ešte k väčším bolestiam. Je preto vhodné vyskúšať postupne viacero druhov cvičení a cvičiť hlavne cviky, ktoré spôsobujú úľavu od bolesti. Niekedy je potrebný dlhší čas na to, aby si pacient vybral správnu kombináciu cvikov, preto hneď zo začiatku nezavrhujte žiadne cvičenie, ak to poviem podľa seba, na začiatku ma všetky cviky „boleli“…

4 comments on “Strečingové cvičenia na driekovú časť chrbta
  1. Andrea píše:

    Dobry večer, precitala som si vas blog, a musim povedat, ze vo vasich potiazoch som nasla aj svojho manzela… Velmi jasne a precizne ste to popisali, myslim tuto problematiku s ochorenim platniciek. manzel ma s platnickami problem od juna tohto roku, bol v nemocnici ako aj vy, abslovoval celu plejadu vysetreni a terapii, ktore bolesti utlmili, resp. zmiernili. potom sme nasli jednu fyzioterapeutku, ktoru pravidelne navstevuje a samozrejme aj doma cvici poctivo. Po 5- mesačnej PN nastupil v decembri do prace, trochu ho bolia krize, co ma zneistuje, neviem ci sa mu vracia ochorenie, alebo je to sposobene tou dlhou PN… Uvidime ako sa bude vsetko vyvijat dalej, operovat tiez nechceme. Drzim Vám palce a prajem velku davku vytrvalosti a trpezlivosti. S pozdravom Andrea
    PS: budem rada ak date vediet ako sa vam dari

  2. admin píše:

    Dobry vecer Andrea, dakujem velmi pekne za komentar a pozitivne slova. Drzim samozrejme Vasmu manzelovi palce, aby sa z toho vystrabil co najskor. Cvicenie mne osobne urcite pomaha, kombinujem ho s prechadzkami, napr. auto pouzivam ovela menej ako kedysi. Po takej dlhej bolesti/utrapach clovek jednoducho nemoze mat automaticky pozitivnu mysel, ale od toho sme ludia, aby sme prekonali aj zdanlivo neprekonatelne – bojovat s bolestou a prekonat ju. Operovat mozete kedykolvek, ale pokial moze chodit a „fungovat“ hoci aj s malym zlepsenim po nejakom case, znamena to, ze sa telo zotavuje, je tam progres. Sam som toho dokazom, pretoze ako teraz fungujem, nefungoval som ani raz za tych 12 mesiacov. Ja som bol na PN vyse 9 mesiacov a prvy den v praci bol taky, ze koncim, nevydrzim to… Je to normalny pocit. Drzim Vam tiez palce aj ako spolutrpiacej, viem aku silu si to vyzaduje a verte, ze „platnickar“ to dobre vie.. Napiste kludne aj po case ako je to s manzelom, budem rad. S usmevom, ale nie uplne bez bolesti doNoveho roku!:)

  3. Martin píše:

    Dobrý deň, ďakujem za Váš blog a informácie v ňom. Našiel som tu veľa užitočných informácií pri „Vašej a aj mojej“ hernii disku. Prajem Vám veľa zdravia a síl do budúcna aby ste mohli mať veľa bezbolestných dní a úsmev na tvári. S pozdravom Martin

  4. Timo píše:

    Chcem sa spýtať, venujem sa aktívne behaniu, v poslednej dobe mi vyskakuju stavce medzi lopatkami.Chcem sa spýtať či neviete natu časť tela nejaké kompenzačné cviky. Neviem čo stým mám robiť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.